Cialis marktleider in Frankrijk

Lilly ICOS LLC, de producent van de PDE5-remmer Cialis (tadalafil) bevestigde vandaag dat Cialis voor de tweede opeenvolgende maand Viagra van de troon heeft gestoten als meest voorgeschreven en verkochte geneesmiddel tegen een erectiestoornis in Frankrijk.

In januari van dit jaar nam Cialis 45 procent voor zijn rekening van het totale aantal aangeleverde tabletten door de groothandelaren aan apotheken. Daarmee scoorde Cialis nipt beter dan Viagra dat 44 procent van de verkochte tabletten uitmaakte. Volgens de laatste IMS cijfers steeg het aandeel van Cialis in februari verder tot 49 procent van de verkochte pillen, terwijl Viagra als tweede bestverkochte medicijn verder terugviel tot 40 procent van het totale aantal verkochte tabletten.

“We zijn verheugd om het marktaandeel in Frankrijk, maar Cialis doet het ook voortreffelijk in de andere landen, zoals in Mexico waar het aandeel van Cialis reeds 28 procent bedraagt, of in Canada waar Cialis nu 27% van de verkochte pillen uitmaakt”, vertelt Rich Pilnik, President of European Operations van Lilly.
“Omdat Viagra het eerste orale medicijn tegen een erectiestoornis was, is het geneesmiddel wellicht één van de best bekende farmaceutische producten ter wereld geworden, Cialis speelt daarentegen nog maar pas mee en blijkt nu al een succesverhaal, wat duidelijk aangeeft dat Cialis met succes tegemoet komt aan de wensen en verwachtingen van de patiënt.”

Het aandeel verkochte Cialis tabletten op de Franse markt is onafgebroken gestegen sinds de lancering van Cialis op 14 februari 2003. Vanaf december 2004 heeft Cialis nog eens 6,4% marktaandeel gewonnen wat maakt dat dit geneesmiddel nu het grootste deel uitmaakt van de pillen die in Frankrijk worden voorgeschreven en verkocht ter behandeling van een erectiestoornis.

“Nu Cialis betere verkoopcijfers haalt dan Viagra in Frankrijk hebben we een belangrijke mijlpaal bereikt. Toen Cialis voor het eerst verkrijgbaar was op de Franse markt, in februari 2003 moest het Franse marketing team een onbekend product lanceren in de snel meer competitief wordende markt voor erectiestoornismedicijnen.”, aldus Paul Clark, hoofd en CEO van de ICOS Corporation. “Begrijpen wat belangrijk is voor de Franse patiënten en hoe zij tegenover een erectiestoornis staan was de sleutel tot het succes van Cialis op deze markt. We zullen deze positieve bevindingen ook in andere landen verder benutten en ontplooien.”

Bron: Belga – 18 april 2005