Analyse van de Europese markt voor geneesmiddelen tegen erectiestoornissen

Ondanks de 30 miljoen mensen die lijden aan een erectiestoornis in Europa, blijkt het potentieel voor de markt van erectiestoornis-medicijnen nog lang niet bereikt. Aan de basis hiervan ligt vermoedelijk de conservatieve houding Europeanen ten overstaan van onvruchtbaarheidsproblemen, bij zowel mannen als vrouwen. Terwijl vaststaat dat meer dan de helft van de mannen boven de 40 jaar te maken krijgt met een erectiestoornis, blijkt slechts 10 tot 15 procent van de mannen hier ook een behandeling voor op te zoeken.

De farmaceutische bedrijven kunnen deze markt dan ook vergroten door de bewustwording te vergroten bij deze doelgroep. Steeds meer mannen kloppen intussen aan bij de huisdokter met erectieklachten, zeker nadat de erectiestoornis met behulp van de huidige medicijnen in elke stadium kunnen worden behandeld.

Een erectiele disfunctie komt vaak ook samen met comorbide medische symptomen en de daarbij aangelegen risicofactoren zoals cardiovasculaire ziekten, hypertensie, dyslipidemia en depressies. Superieur onderzoek en ontwikkeling en innovatieve marketing strategieën zijn voor deze industrie dan ook onmisbaar om deze markt beter te bereiken.

De steeds groeiende vraag naar medicijnen tegen erectiestoornissen zoals Viagra, Cialis en Levitra maakt deze een belangrijk element in de gezondheidszorg. Zo worden deze medicijnen in vele Europese staten niet meer terugbetaald. Hoewel de meeste Europese landen uitgebreide financiële tegemoetkomingen doen, verschillen de prijzen voor een consultatie, het aantal pillen dat wordt terugbetaald en hoeveel per medicijn wordt terugbetaald, onderling heel sterk. Oorspronkelijk werden geneesmiddelen zoals Viagra nergens in Europa terugbetaald, behalve in het Verenigd Koninkrijk. In de meeste Europese landen is er ook geen terugbetaling voorzien voor Cialis en Levitra.

Bron : Healthcare Frost – 7 november 2005